Dé weg naar fossielvrij asfalt.

Veelgestelde vragen over CIRCUROAD

Wat is CIRCUROAD? Waar werken we aan? Wie nemen er deel? Hoe verwachten we de meeste duurzame impact te kunnen maken? En hoe kan mijn organisatie deelnemen? Het antwoord op deze en andere vragen staat hieronder. Mocht uw vraag er niet tussen staan, neem dan contact met ons op.

Over CIRCUROAD

Een langjarige, programmatische, open samenwerking van de hele keten voor de ontwikkeling, validatie en grootschalige toepassing van fossielvrij asfalt. 

In het programma CIRCUROAD werken bedrijven, wegbeheerders en kennisinstellingen met Rijkswaterstaat als host samen aan de ontwikkeling, validatie en opschaling van fossielvrij asfalt. De CIRCUROAD deelnemers staan op de website. 

 

Het uiteindelijke doel van CIRCUROAD is fossielvrij asfalt op alle Nederlandse wegen. De deelnemers van CIRCUROAD werken samen aan de ontwikkeling, validatie en implementatie van fossielvrij asfalt. We vervangen bitumen, het fossiele bindmiddel in asfalt, door hernieuwbare grondstoffen. Het consortium, met Rijkswaterstaat als host, identificeert de beste technologie, zorgt voor een grondige validatie en stimuleert de marktintroductie van duurzaam asfalt. Zo verlagen we de CO2-uitstoot en minimaliseren we de afhankelijkheid van fossiele bronnen. 

CIRCUROAD is een open samenwerking van de gehele keten. Bedrijven in de asfaltsector, kennisinstellingen en wegbeheerders kunnen deelnemen aan CIRCUROAD. De bestaande deelnemers zijn te vinden op de website. Neem contact op met Joop Groen voor meer informatie.  

Nee, het gaat om een langjarige, programmatische samenwerking van de CIRCUROAD deelnemers. Binnen CIRCUROAD wordt wel samengewerkt aan een portfolio van projecten, maar CIRCUROAD zelf is een programma.  

Nee, CIRCUROAD ontwikkelt zelf geen producten; we faciliteren en stimuleren samenwerking in de keten zodat de markt kan innoveren. Deelnemende bedrijven binnen CIRCUROAD ontwikkelen wel producten.  

We werken volgens een ingroeimodel dat de risico’s en kosten voor wegbeheerders minimaliseert. We starten met een aandeel van minimaal 30% biobased en circulaire grondstoffen in 2030 wat we gevalideerd willen hebben en vervolgens gaandeweg verhogen tot 100% fossielvrij asfalt in 2050. We kijken daarbij niet alleen naar technologische innovaties, maar ontwikkelen samen ook een betrouwbare keten die vanuit verschillende soorten hernieuwbare grondstoffen verschillende soorten duurzaam asfalt kan leveren dat wegbeheerders graag op grote schaal willen toepassen. 

 

In 2024 willen we de eerste proefvakken aanleggen op TRL 5 en 6 niveau. Vanaf 2025 gaan we het proefvakkenplan breed doorvoeren. Vanaf 2030 willen we starten met de grootschalige toepassing.  

Over dé weg naar fossielvrij asfalt

Asfalt bestaat op dit moment uit zand, steen en het fossiele bindmiddel bitumen wat uit aardolie gewonnen wordt. Dit bindmiddel wil CIRCUROAD vervangen door fossielvrij bitumen. Bijvoorbeeld door de fossiele grondstof te vervangen door biobased- en circulaire grondstoffen zoals restproducten uit de bosbouw, papierindustrie of uit de landbouw. Maar ook het recyclen van grondstoffen kan ervoor zorgen dat er geen nieuwe fossiele grondstoffen meer nodig zijn.  

 

CIRCUROAD wil optimale duurzame impact realiseren op het gebied van fossielvrij asfalt.  

Dat doen we volgens een ingroeimodel dat de risico’s en kosten voor wegbeheerders optimaliseert. We starten met een aandeel van minimaal 30% biobased en circulaire grondstoffen in 2030 wat we gevalideerd willen hebben en vervolgens gaandeweg verhogen tot 100% fossielvrij asfalt in 2050. We kijken daarbij niet alleen naar technologische innovaties, maar ontwikkelen samen ook een betrouwbare keten die vanuit verschillende soorten hernieuwbare grondstoffen verschillende soorten duurzaam asfalt kan leveren dat wegbeheerders graag op grote schaal willen toepassen. 

CIRCUROAD wil optimale duurzame impact realiseren op het gebied van fossielvrij asfalt. We kijken daarbij niet alleen naar technologische innovaties, maar ontwikkelen samen ook een betrouwbare keten die vanuit verschillende soorten hernieuwbare grondstoffen verschillende soorten duurzaam asfalt kan leveren dat wegbeheerders graag op grote schaal willen toepassen. 

 

We richten ons op grootschalige implementatie en dit heeft invloed op de gehele waardeketen. Om maximale impact te creëren in termen van duurzaamheid is het nodig om tegelijkertijd het aandeel fossielvrij bindmiddel geleidelijk te verhogen en te zorgen dat de gehele keten daarop toegerust is of zich aan kan passen.  

 

Het is nu al mogelijk om op kleine schaal 100% biobased bindmiddel te ontwikkelen, maar dat heeft relatief weinig impact als je dat vervolgens niet grootschalig kunt implementeren. Bijvoorbeeld omdat er geen betrouwbare toeleveringsketen is van grondstoffen op voldoende grote schaal. Of omdat de kosten te hoog zijn en marktimplementatie te risicovol.  

 

Daarom kiest CIRCUROAD ervoor om het stapsgewijs te doen. We ontwikkelen tegelijkertijd biobased bindmiddel én we ontwikkelen de waardeketen. Dat betekent dat we starten met minimaal 30% biobased bindmiddel en dat we dit gehalte gaandeweg verhogen zodra we zeker weten dat de prestaties van het asfalt dit toelaten en alle schakels in de keten er klaar voor zijn. Eisen die we stellen zijn onder meer de beschikbaarheid van minimaal 2 grondstofleveranciers met minimale concurrentie in andere ketens en met een solide toeleveringsketen die ook op lange termijn leveringszekerheid kan garanderen. Bovendien richten we ons op meerdere grondstoffen, om ook op dat gebied de risico’s te spreiden en te mitigeren.  

 

De duurzame impact zit tot 2030 niet alleen in het aandeel biobased grondstoffen in het bindmiddel, maar ook in levensduurverlenging, hergebruik van de materialen en lage temperatuur asfalt. De verwachting is dat de gehele waardeketen vanaf 2030 klaar is voor het verder verhogen van het gehalte biobased grondstoffen in het bindmiddel. Dan is er op voldoende grote schaal ervaring opgedaan met de prestaties van biobased asfalt, dan is duidelijk welke investeringen er nodig zijn, hoe de business case eruitziet en welke grondstoffen op voldoende grote schaal betrouwbaar leverbaar zijn.  

Juist omdat ons doel grootschalige toepassing is, is het cruciaal dat de gehele keten wordt betrokken bij het ontwikkelen van testen die een betrouwbaar beeld geven van de prestaties en impact. Samen met het Asfalt Kwaliteitsloket en het Innovatie Test Center van Rijkswaterstaat werken de CIRCUROAD-deelnemers hieraan. We ontwikkelen protocollen en testen langjarig zodat we waarborgen dat asfaltbedrijven het nieuwe asfalt willen gebruiken en dat wegbeheerders het op hun wegen willen toepassen.  

 

Om de duurzaamheid en de effecten op veiligheid en gezondheid te bepalen, werken we met levenscyclusanalyses (LCA), bepalen we de CO uitstoot en -reductie en milieukostenindicatoren (MKI). De Technische Universiteit Delft en de Universiteit Utrecht werken aan de ontwikkeling van de noodzakelijke fundamentele kennis. 
 
We starten door de Material Safety Data Sheet (MSDS) en de Technical Data Sheet (TDS) van grondstofleveranciers te evalueren. Hierbij zijn emissies een belangrijk aandachtspunt, maar ook geur. Voor de LCA, CO en MKI werken we intensief met het Copernicus instituut van de Universiteit van Utrecht. 

CIRCUROAD zal een prijsvergelijking maken tussen fossiel asfalt en asfalt met een biobased bindmiddel waarbij de kosten per ton asfalt inzichtelijk worden voor verschillende asfaltmengels. Grootschalige toepassing met bijbehorende volumestijging zal helpen de kosten te verlagen. Wat de uiteindelijke prijs wordt, is aan de markt en een kwestie van vraag en aanbod. CIRCUROAD ontwikkelt zelf geen producten, dat doen de deelnemende asfaltbedrijven. 

Over fossielvrij asfalt

CIRCUROAD vervangt bitumen, het fossiele bindmiddel in asfalt, door biobased- en circulaire grondstoffen zoals restproducten uit de bosbouw, papierindustrie of uit de landbouw. 

 

De CIRCUROAD-deelnemers kijken niet alleen naar technologische innovaties, maar ontwikkelen samen ook een betrouwbare keten die vanuit verschillende soorten hernieuwbare grondstoffen verschillende soorten duurzaam asfalt kan leveren dat wegbeheerders graag op grote schaal willen toepassen. Daarom werken we alleen met grondstoffen die langjarig en op commerciële schaal kunnen worden geleverd door verschillende aanbieders. Zo waarborgen we een solide keten en zorgen we voor optimale duurzame impact. Uiteraard volgen we de ontwikkelingen in de markt nauwgezet en passen we hier indien nodig onze aanpak op aan. 

CIRCUROAD gaat uit van een percentage Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) tussen de 30 en 45% in de toplaag en 60% in de onderlaag. Deze toepassingen van RAP zullen gevalideerd worden in het Biobased BindMiddel (BBM) project. Andere percentages zijn in theorie ook mogelijk, maar CIRCUROAD kiest ervoor om opties te evalueren die bij gebleken succes grootschalig toegepast kunnen worden.  

 

We verduurzamen asfalt niet alleen door fossiele grondstoffen door hernieuwbare grondstoffen te vervangen, maar ook door de verwerkingstemperatuur van asfalt te verlagen. Op dit moment onderzoeken we een verwerkingstemperatuur van 140 °C; op termijn onderzoeken we of een verdere verlaging naar 110 °C mogelijk is. Aangezien asfalt momenteel op 170 °C wordt verwerkt, gaat dit om een aanzienlijke reductie.  

De doelstelling van CIRCUROAD is om asfalt te ontwikkelen dat minimaal een gelijkwaardige levensduur heeft als asfalt met fossiel bitumen. Bovendien moeten levensduurverlengend asfaltonderhoud (LVO), -herstel en een LVOv behandeling daarbij mogelijk te zijn. 

Het asfalt van CIRCUROAD moet 100% recyclebaar zijn.